Safe & Sustainable By Design

Duurzaamheid en veiligheid als uitgangspunt

Keer op keer komen we erachter dat nieuwe stoffen, producten of processen onverwachte gevolgen hebben. Denk maar eens aan CFKs in koelinstallaties, DDT als pesticide, PFAS in consumentenproducten, mobiele telefoons in het verkeer, eerst sociale media en nu AI in het onderwijs. Dit alles heeft enorme gevolgen voor mens en milieu. Zo groot dat ze soms moeilijk te overzien zijn en pas na decennia serieus aangekaart worden.

Om dit te voorkomen vraagt de ontwikkeling van veilige en duurzame producten om een wezenlijk andere benadering. In de landelijke en Europese politiek wordt al enkele jaren gesproken over een nieuwe aanpak om veiligheid en duurzaamheid beter te integreren in innovatieprocessen. Deze aanpak heet Safe & Sustainable by Design (SSbD).

Veiligheid en duurzaamheid niet als een deelonderwerp in de kwaliteitscontrole en regelgeving maar als een kernwaarde in de mentaliteit van ontwikkelaar. Dat gaat verder dan risicomanagement, want nieuwe technologie en processen gaan vaak gepaard met onzekere en onvoorspelbare risico’s.

Wat gaan we doen?

Willen we de toekomstige professionals op de HU deze waarden meegeven, dan vraagt dat om bezinning op de kennis, vaardigheden en waarden die we nu in het onderwijs overdragen. En dat is precies waar dit project in probeert te voorzien.

In dit project gaan we in gesprek over wat het van de Hogeschool Utrecht vraagt om met de ontwikkeling naar Safe & Sustainable by Design mee te bewegen. Dit doen we via een reeks gesprekken tussen hbo-docenten en experts uit de industrie, onderzoekswereld en beleidssector.

Tijdens elk van deze gesprekken behandelen we een specifieke leervraag over hoe we SSbD kunnen vertalen naar het HBO onderwijs. Zo wordt er gesproken over vooruitdenken, afstemmen en continu verbeteren van processen en producten. Het vraagt inzicht in socio-technische systemen en levenscycli, kennis van materialen, toxicologie, levenscyclusanalyses (LCA) en lange termijn impact. Daarnaast wordt interdisciplinair samenwerken en het actief betrekken van stakeholders aangemoedigd. Dit zijn grote en complexe thema’s, en het is niet vanzelfsprekend hoe we ze een plek geven in het hbo-onderwijs.

Voor vragen of meer informatie kan je contact opnemen met projectleider Sam Krouwel, sam.krouwel@hu.nl.